COMMUNICATIE | ORIËNTATIE | REALISATIE

Kiezen voor verandering

"Altijd als omstandigheden veranderd worden, veranderen mensen. Altijd als mensen werkelijk veranderen, veranderen ook de omstandigheden."


Dorothee Sölle,
hoogleraar systematische theologie

Even stilstaan

"Ik sta even stil en dat is een hele vooruitgang" 

Bertold Brecht,
dichter en regisseur

Mogelijkheden verkennen

"Logica brengt je van A naar B, maar verbeelding brengt je overal."


Albert Einstein,
natuurkundige en uitvinder

Omgaan met stress en burnout

Stress, wie kent dat niet? Ieder heeft er in meer of mindere mate mee te maken. Stress hoeft niet ongezond te zijn. Als er na spanning ontspanning volgt is er niets aan de hand. Bij aanhoudende stress ontstaat echter overbelasting en dat kan leiden tot klachten. Door een ‘pas op de plaats’ te maken kun je vaak erger voorkomen.

Door overmatige aanhoudende stress zonder dat er op tijd sprake is van ontspanning kan een burnout ontstaan. Vaak zijn het de meest gedreven mensen in de organisatie die hart voor de zaak hebben en die zich altijd met veel energie en idealisme ingezet hebben voor anderen, die nu het gevoel hebben opgebrand te zijn. Uitgeput zijn, nergens zin in hebben, opzien tegen het werk, zijn allemaal signalen die kunnen wijzen op een burnout. Door fysieke, emotionele en mentale uitputting raakt het immuunsysteem van mensen uit balans en wordt iemand ziek.

Omgaan met stress 
Bij stressklachten richten we ons op herstel van balans en komen de volgende onderwerpen aan de orde:

  • herkennen van eigen stresssituaties en stresssignalen  
  • energiegevers en energievreters
  • grenzen stellen en met prioriteiten omgaan
  • draagkracht en draaglast, geven en nemen
  • kwaliteiten, valkuilen en uitdagingen
  • invloed uitoefenen
  • waarden die belangrijk zijn in werk

Burnoutbegeleiding 
Bij burnoutbegeleiding zijn twee fases te onderscheiden: tot rust komen en werken aan balans. Onderwerpen die dan aan de orde komen zijn:

  • acceptatie van het ziek zijn
  • inzicht in ziekteverschijnselen, angst reduceren
  • het schrappen van wat  ‘moet’
  • uitrusten en ontspannen
  • bioritme en leefgewoonten
  • stresssituaties en stresssignalen
  • energiegevers en energievreters
  • grenzen stellen, leren nee zeggen, prioriteiten bepalen
  • invloed uitoefenen

Resultaat
Je bent je bewust van je energiehuishouding en de patronen in gedrag die ontstaan bij stress. Je kent eigen stresssignalen en bent in staat ongezonde situaties te doorbreken. Je kunt de balans herstellen tussen inspanning en ontspanning.

Duur
Afhankelijk van de situatie kijken we wat er nodig is.
Na afloop van bovenstaande trajecten kan nog een loopbaan(her)oriëntatietraject volgen of kan er een koppeling gemaakt worden met een re-integratietraject.

Wil je meer informatie?
Bel me of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. me of maak een afspraak voor een vrijblijvend oriënterend gesprek.